Η Μέθοδος κάνει τη Διαφορά! Από το 1ο μάθημα Μιλάτε · Γράφετε · Διαβάζετε

Είναι γεγονός πως το σχολείο και ειδικά η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, έχει αλλάξει πολύ από τον καιρό που πηγαίναμε εμείς σχολείο.
Όμως, οι καιροί άλλαξαν, το σχολείο και τα βιβλία αναδιαμορφώθηκαν, οι απαιτήσεις διαφοροποιήθηκαν και αυξήθηκαν. Τα περισσότερα παιδιά ξέρουν να σχηματίζουν γραμματάκια ήδη από το νηπιαγωγείο. Από την πρώτη χρονιά στο σχολείο, καλούνται να λύσουν προβλήματα και να αποτυπώσουν οργανωμένα τη σκέψη τους στο χαρτί και φυσικά δεν υπάρχει αλάνα! Τη θέση της αλάνας πήραν διάφορες δραστηριότητες, κυρίως αθλητικές αλλά και ψυχαγωγικές. Οι δραστηριότητες αυτές μαζί με την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας, καθιστά το πρόγραμμα των παιδιών, αλλά και των γονέων «φορτωμένο».
Γονείς και παιδιά αγχώνονται να προλάβουν να τελειώσουν το διάβασμα, ώστε να προλάβουν να πάνε τα παιδιά στις εξωσχολικές τους δραστηριότητες, που τόσο έχουν ανάγκη. Έτσι, οι περισσότεροι γονείς θεωρούν πως βοηθώντας τα, θα τελειώσουν πιο γρήγορα. Άλλοι γονείς, θεωρούν πως είναι υποχρέωσή τους να είναι δίπλα τους κατά τη διεκπεραίωση των εργασιών τους, γιατί έτσι θα γίνουν καλύτεροι μαθητές. Και άλλοι βέβαια, θεωρούν οι ίδιοι πως οι εργασίες είναι πολύ δύσκολες για να τις φέρει εις πέρας μόνο του.
Εργασία στο σπίτι
Οι εργασίες δίνονται στους μαθητές όχι μόνο για να εμπεδώσουν τη γνώση που κατέκτησαν μέσα στην τάξη, αλλά κυρίως για να αναπτύξουν δεξιότητες οι οποίες, είναι πολύ σημαντικότερες από κάθε γνώση. Το παιδί, με την καινούργια ιδιότητά του ως μαθητής, μαθαίνει πως έχει υποχρεώσεις. Οφείλει να γνωρίζει τις εργασίες που έχει να κάνει στο σπίτι, έχει το αίσθημα της ευθύνης. Σιγά, σιγά αναπτύσσει οργανωτικές δεξιότητες και προσπαθεί να διαχειριστεί το χρόνο του. Όταν ένα παιδί διαβάζει μόνο του, νιώθει το ίδιο πιο ανεξάρτητο. Την επόμενη μέρα, ο δάσκαλος θα το επιβραβεύσει και η χαρά του θα είναι διπλή. Τη μεθεπόμενη μέρα, ο δάσκαλος θα του επισημάνει τα λάθη του και θα προσπαθήσει να τα κατανοήσει, γιατί η ευθύνη του λάθους είναι δική του. Δεν το έλυσε η μαμά! Όλα αυτά τα εφόδια θα διαμορφώσουν μια ανεξάρτητη και υπεύθυνη προσωπικότητα, όσον αφορά τις υποχρεώσεις του στο σχολείο αλλά και τις υποχρεώσεις του μετέπειτα, ως μέλος της κοινωνίας.
Πρέπει ο γονιός να «διαβάζει» το παιδί;
Ο γονιός πρέπει να εμπλέκεται στο διάβασμα του παιδιού με συγκεκριμένους τρόπους. Από την αρχή της σχολικής ζωής του παιδιού, οι γονείς (όσοι δύνανται) καλό θα ήταν να διαμορφώσουν το χώρο όπου θα διαβάζουν. Στο δωμάτιό τους, ένα καθαρό κι οργανωμένο γραφείο, θα βοηθήσει το παιδί να συνδέσει την ώρα του διαβάσματος με ένα ήσυχο και άνετο μέρος χωρίς πολλά ερεθίσματα. Είναι γεγονός πως τα παιδιά που διαβάζουν στο τραπέζι της κουζίνας, το οποίο είναι ένα κοινό για όλα τα μέλη της οικογένειας μέρος, τα ερεθίσματα είναι πολλά και καθυστερούν να τελειώσουν το διάβασμά τους.
Όπως πρέπει ο χώρος διαβάσματος να είναι σταθερός, έτσι και η ώρα την οποία το παιδί ξεκινά το διάβασμα. Άλλα παιδιά προτιμούν να διαβάζουν αμέσως μετά το φαγητό, ενώ άλλα έχουν ανάγκη να ξεκουραστούν κατά τις μεσημεριανές ώρες. Μάλιστα, οι γονείς πρέπει να διατηρούν όσο μπορούν μια σταθερή ρουτίνα, ώστε να αποφευχθούν περιπτώσεις αναβλητικότητας. Σε καμία περίπτωση οι γονείς δεν πρέπει να λύνουν οι ίδιοι τις ασκήσεις των παιδιών, γιατί έτσι νιώθει αμέτοχο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μπορούν όμως, μετά τη διεκπεραίωση των εργασιών να ελέγχουν και να επιβραβεύουν το παιδί.
Δεν είναι λίγες οι φορές που ο γονιός άθελά του έχει πάρει το ρόλο του δασκάλου! Στα μάτια του παιδιού , η μαμά είναι μαμά, δεν είναι δασκάλα. Στη μαμά τα παιδιά έχουν το θάρρος να πουν χίλιες δυο δικαιολογίες για να καθυστερήσουν το διάβασμα (πχ πεινάω, θέλω τουαλέτα) και η μαμά αναλαμβάνει το ρόλο του κακού, που διορθώνει λάθη ορθογραφίας και συμπεριφοράς, αποθαρρύνοντας το παιδί. Οι ρόλοι δεν πρέπει να συγχέονται, γιατί μπερδεύουν το παιδί και δημιουργείται αρνητικό κλίμα στο οικογενειακό περιβάλλον.
Η «χρυσή τομή»
Καταλήγοντας, ούτε οι εργασίες πρέπει να καταργηθούν, ούτε οι γονείς πρέπει να «διαβάζουν» τα παιδιά τους. Υπάρχει, όπως σε όλα τα ζητήματα η «χρυσή τομή». Μέσω αυτής της «χρυσής τομής», θα διατηρήσουν οι γονείς μια υγιή σχέση με τα παιδιά τους και τα ίδια τα παιδιά θα τους ευγνωμονούν αύριο για το χώρο που τους έδωσαν.
Τέλος να επισημάνουμε το διαχωρισμό παιδιού-μαθητή. Πολλοί γονείς πιστεύουν πως όσο το παιδί φέρνει καλούς βαθμούς – είναι καλό παιδί – όλα πάνε καλά. Πολλές φορές απεδείχθη όμως, πως συνέβαιναν πράγματα για τα οποία το παιδί δε μίλησε ποτέ. Καλύτερα να αφιερώνεται περισσότερος χρόνος με ουσιαστικές συζητήσεις μεταξύ γονιού – παιδιού, παρά στο «κοινό» διάβασμα για να φέρει καλούς βαθμούς στο σπίτι.

Άρθρο από την “ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ”

LINGUAmatic Κέντρα Εκμάθησης Ξένων Γλωσσών

Η πιο σύγχρονη και καταξιωμένη μέθοδος διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας, ειδικά για Έλληνες.

Στοιχεία Επικοινωνίας

Copyright © 2023 LINGUAMATIC. All Rights Reserved. Κατασκευή Ιστοσελίδων Bitmyjob